maanantai 3. lokakuuta 2016

Yhdessä tekemisen aika. Kehittäjän mielellä kaikki on mahdollista.

Hän on pääluottamusmies. Tehyläinen. Kuusamosta. Hän on terveydenhoitaja. Kuusamon terveyskeskuksessa. Vuosia hän on hoitanut kuusamolaisten terveyttä. Ennen kuin hän pääsee siihen puuhaan, hän vastaa puhelimeen. Hän tekee hoidontarpeenarvion. Hän selvittää potilastietoja ja antaa sitten ajan asiakkaalle. Jos antaa. Jos hänen, asiantuntijan mielestä, hoidontarve on olemassa. Myös muut tekevät tietysti tätä samaa työtä. Hoidontarpeenarvioita.
Julkinen terveydenhuolto on viritetty niin, että asiakkaaksi pääsee vasta, kun on riittävän surkea ja tarve on ammattilaisen toteama.
Asiakas ei itse sitä tietenkään tiedä. Sen tietää ammattilainen. Hänet on kuitenkin viritetty hoitamaan terveyttä. Hän ei yhtään tykkää tylyttää asiakkaita. Viime keväänä hän laski 12 kontaktipistettä asiakkaan palvelupolulla, ennen kuin asiakas kohtaa terveydenhoitajan. Kun konetta viritetään estämään asiakkuuden synty, tulee kontaktipisteitä lisää ja lisää. Yhdessäkään niistä, ennen viimeistä, ei asiakkaan terveydentila parane. Eikä hoitajan työn ilo. Päinvastoin.
Koska hän on pääluottamusmies, hän seuraa aikaansa tarkasti. Hän tietää soteuudistuksesta ja valinnan vapaudesta. Hän tietää, että 2019 alusta jokainen kuusamolainen valitsee terveyskeskuksensa. Hänen omastaankin julkisesta on muodostettu osakeyhtiö, asiakas listautuu valitsemaansa. Yritys saa rahat listautumisen mukaan, käytti asiakas palveluita tai ei. Kapitaatiopohjainen, ne sanovat. Koska hän pääluottamusmies ja tulevaisuudentekijöiden heimoa, hän huolestuu kovin ja päättää toimia itse. Hänellä on nimittäin kehittäjän mieli. Hän päättää rakentaa terveyskeskuksestaan voittamattoman. Se on helppoa. Heillä nimittäin on kaikki. Aina. Ja heillä on yli 10% etumatka. Julkista terveyskeskusta ei voi voittaa. Ei tarvitse kuin tehdä 90 asteen käännös aidosti asiakaslähtöiseksi. Siinä se on. Hän päättää ryhtyä anarkistihoitajaksi. Asiaa helpottaa se, että hänen lähiesimiehensä on samaa heimoa.
Kun asiakas soittaa, hän hoitaa asian heti. Heti hoitoon!
Hän nimittäin arveli, että asiakkaalla on hoidontarve, jos hän kerran soittaa. 
Hän hoitaa asian puhelimessa. Jos ei onnistu, hän kutsuu asiakkaan luokseen. Heti. Ja hoitaa asian siinä. Jos ei onnistu yksin, hän juttelee diabeteshoitajalle. Tai lääkärille. Hän teki yhdeksän kokeilua. Rapid pilots, sanoisi palvelumuotoilija. Hän analysoitulokset ja rakensi asiakasymmärryksen. Oikeasti hän kysyi asiakkaalta, miltä tuntui. Eikä olisi tarvinnut edes kysyä. Näkihän sen. Ihan törkeän hyvältä tuntui saada asiat kuntoon hetkessä. Hän teki resurssikartoituksen ja mallinnuksen. Oikeasti hän vaan huomasi, että työn ilo oli palannut ja jatkoi. Koska paluuta entiseen ei ole. Nyt soittoja ei ole enää kovin paljoa. Ensin oli. Mutta kun hän on hoitanut terveyttä, ovat ihmiset tervehtyneet. Eikä heidän tarvitse tulla terveyskeskukseen. Puolet asiakkaista saa avun heti puhelimessa, puolet hoituu heti. Kontaktipisteet ovat pudonneet yhteen tai kahteen. Ja kaikki hoidetaan. Oikein houkutellaan terveyskeskukseen.
Tulimme yhtä matkaa Kuusamosta. Hän oli menossa pääluottamusmiesten koulutukseen Helsinkiin. Kyllä edunvalvonta on muuttunut. Työnantajan on huolehdittava uudistumiskyvystä ja erityisesti digitalisaatiosta. Ammatit muuttuvat.
Edunvalvonnassa katse siirtyy tulevaisuuteen ja yhdessä tekemiseen.
Jotain sellaista hän puheli. Viisas on.
Helsingissä hän laittoi virrat päälle kännykkään. Meillä oli jotenkin hankalaksi käynyt kaupungilla tuo työterveyshuoltoon pääsy. Mie ajattelin, että kun olen kerran terveydenhoitaja, niin voinhan miekin työkaveria auttaa. Miulla on tämä Hangouts ja Marja-Leenalla Skype. Niin, että paljon voi jo ihan siinä. Eikä nämä mitään potilastietoja ole, työkavereiden yhteydenottoja. Tänään aloitettiin. Voi kun joku soittaisi! hän sanoi ja nauroi. Kovaa.
Tuollaisia naisia. Tuollaista tulevaisuudentekijöiden heimoa.
He ovat tehneet sen, mitä lähellekään ei olla päästy kymmenissä hankkeissa humpaten ja hipistellen. Vuosien aikana. Hän vaan teki. Ei tarvitse soteuudistuksessa olla huolissaan. Kyllä nämä sen tekevät. Ei ne tarvitse edes lupaa.

Jaana Utti, Tamora Oy

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tweets by @TTHeimo