VII Kohtaaminen - 6.3.2017 - Asikkala, rantasauna (Laurellintie 55, 17320 Asikkala)
Alussa oli sana, lopussa kuva, Antti Rinkinen, pdf >>
Visuaalisuus lisääntyy. Video ja kuva antavat huikeita mahdollisuuksia. Oman alustan merkitys vähenee. Julkaiseminen hajaantuu.
Olennaista on edelleen se, että kun teillä on joku
viesti, sen on tavoitettava vastaanottaja. On käytettävä vastaanottajan mukaan
välineitä.
Kun maailma kehittyy, sovellusten merkitys kasvaa.
Viestintä hajoaa ja hajaantuu. Eri välineillä saavutetaan
erilaisia ihmisiä. Yhdellä välineellä ei saavuta optimaalista yleisöä.
Vuorokausirytmikin muuttuu. Palveluyhteiskunta muuttaa tekemistä. Aikataulujen muutos valuu pikkuhiljaa läpi Suomen. Sitä kohden mennään.
Perusasiat eivät katoa. Viesti on viestittävä niin hyvin,
että vastaanottaja ymmärtää sen.
Viestintä ei ole yksisuuntaista, se on kommunikointia. Pitää pystyä
ottamaan palautetta vastaan ja antamaan sitä. Soveltamaan viestiä eri
laitteille. A4:n työntäminen eri näytöille on huonoa viestintää.
Responsiivisuus. Jokaiselle näytölle skaalautuminen on ensiarvoisen tärkeää.
Viestiä on mietittävä kohderyhmän kautta. Nuorten
käyttötavat eriytyy ja mobiilisoituu.
Mitä välineitä käyttää? Ketä tavoittelee? Minkälainen
viesti on? Kaikkeen ei resurssit riitä.
Viestintä on myös sitä, että tieto on ajantasalla.
Se mistä tässä pohjimmiltaan on kysymys, on
digitalisaatiosta. Digitalisaatio murtaa työpäivän ja rakenteet. On muutettava
ajattelua. Siirryttävä digitaaliseen maailmaan ja hyödyntämällä sitä kaikin
mahdollisin tavoin. Asiat hoidetaan palveluna. Myös viestintä.
Kuinka valmiita olemme ottamaan digitalisaation vastaan?
Nähdä se, että tietoon pääsee mistä tahansa, milloin tahansa. Se on
digitalisaation kova ydin.
Kuinka paljon teidän opetuksesta on digitaalista, ajasta
ja paikasta riippumatonta?
On siirrytty kaksipuoleiseen kommunikaatioon.
Tietotekniikka on siirtynyt käyttäjäystävälliseen
ajatteluun. Mikä on muuttumassa? Internet on siirtynyt kämmenelle. Fyysisestä
maailmasta siirrytään virtuaaliseen. Alussa oli sana, lopussa kuva. Ja puhe.
Tarinallisuus merkitsee. Se on iso juttu myös videoiden
tekemisessä.
Digitalisoidu
Visualisoidu
Someudu
Ymmärrä vastaanottajaa
Viesti kanavan ja vastaanottajan mukaan
Brändin rakentuminen
Ensin brändi on ollut yrityksen juttu. On tehty logoja.
Brändikirjat ovat olleet mainostoimiston työväline numero yksi. Se on ollut arvojen
ja strategian kirkastamista. Visualisointia. Jos haluaa luoda brändin, pitää
valita myös visuaalinen puoli. Värit ja kuvat jäävät mieleen. Visuaalisuudella
on valtava merkitys.
On ajateltu, että brändi on logo. Visuaalinen ilme on ollut
tärkeä osa brändikirjoja. Nyt on alettu puhumaan ja tekemään tuote- ja
palvelubrändejä.
Henkilöbrändi on muuttanut kaiken. Viestintä muodostaa kehän
sen ympärille. Brändi ei olekaan sellainen prosessi, että tehdään suunnitelma
ja se saadaan aikaan näillä teoilla. Vaan kehität identiteetin ja luot
viestinnän sen ympärille. Jotta siitä tulee hyvä, on kehä kaksisuuntainen
vuorovaikutuksen kenttä. Viestintä vaikuttaa sinuun ja toisinpäin. Se mitä muut
puhuvat sinusta, muuttuu hirveän tärkeäksi. Miten kohtaat ihmiset henkilönä? Firmasi
kohtaa ihmiset henkilönä? Asiakaskokemus tekee brändin. Vuorovaikutuksen kenttä
ympärilläsi onkin asiakaskokemusten kenttä. Sen mitä sanot, tai teet, kokee eri
ihmiset eri tavoilla.
Käyttäjäkokemukseen perustuva markkinointi on ollut vaikkapa
venäläisille ainut vaihtoehto. Ihmiset
tekevät päätöksen suosituksesta. Mitä muut ihmiset sanovat siitä? Usein
julkisesti kirjoitetaan hyviä asioita. Hyviä on mukavampi levittää, hyvistä
asioista halutaan kertoa.
Usein emme osaa kysyä asiakaskokemuksesta. Kysymme mitä
teemme palveluntuottajana, emme sitä, miten ihmiset asiat kokevat. Ei niin,
että kysytään mitä mieltä olet minusta? Mitä mieltä olet koulutuksesta?
Ajattelemme usein sisältöjen kautta.
Ihmisten tarinat tekee tapahtumista suurempaa, värittää
niitä.
Tuotteeseen on liityttävää elämää. Ole mukana
palvelutuotannossa. Siitä syntyy jotain. Joka kerta jotain erilaista.
Esimerkiksi fyysisissä kohtaamisessa oleva tulee olemaan jotain tällaista.
Osallistu, tee tapahtumaa. Työ muuttuu tapahtumiksi ja projekteiksi. Etenkin
oppimisiin liittyvät jutut. Yhdessä oppimista.
Tehdään palvelutuotantoon osallistuvista sankareita. Olen
erityinen. Tehnyt palvelutuotannosta erilaisen. Silloin on hankala päätös olla
pois.
Huumori yhdistää yli rajojen. Oivallukset. Kuulutaan samaan yhteisöön.
Huumori yhdistää yli rajojen. Oivallukset. Kuulutaan samaan yhteisöön.
Tehdään tekemisemme houkuttelevaksi. Sillä tavoin saamme ihmisiä mukaan rakentamaan palvelutuotantoa. Kehittäminen tapahtuu ketterästi ja nopeasti. Yhdessä tekien. On saatava tehtyä omasta jutusta niin hyvä, että se vetää ihmisiä puoleensa. Se on omituisia pieniä juttuja, omituisia sanoja. Yössäoppiminen. Ne syntyy tosi nopeasti outojenkin juttujen ympärille. Ne synnyttävät tarinoita. Muistoja. Jos kouluun vietäisiin ruokalaan hirvi, synnyttäisi se kokemuksia. Se on yllätyksellistä.
Brändi rakentuu sosiaalisen kentän ympärille. Pienet jutut sitoo.
Tanssiva jää. Ilmeisesti. |
Brändin määritys ei ole enää sitä mitä se on ollut.
Annetaan brändille mahdollisuus kasvaa. Johonkin sellaiseksi, mitä ei vielä
itse edes tiedä. Sen ympärille voi tulla uutta. Brändin on oltava osa
strategiaa. Se syntyy vuorovaikutuksessa, arvostuksessa strategiaa kohtaan. On
oltava positiivinen tulkinta strategiasta, jotta voi rakentaa brändiä.
Maanantai 6.3.2017 - Viestinnän keinot
Klo 8.30 Päivä käyntiin!
Viestinnän keinot. Alussa oli sana. Lopussa kuva.
Antti Rinkinen, Tamora Oy
Brändin rakentaminen digitaalisessa maailmassa
Palvelu- ja tuotekehitysosaaminen
Jaana Utti, Tamora Oy
Klo 15.30 Hyvää kotimatkaa!
Klo 15.30 Hyvää kotimatkaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti